Reklamfilmens betydelse

I en reklamfilm ska mycket information betas av i rask takt. På det viset är det ett mycket intressant medium och kan ibland ses som små spelfilmer. Reklamfilm har funnits nästan lika länge som spelfilmen och även gjort det möjligt för biografer att utvecklas.

Sedan 1920-talet

De första reklamfilmerna visades redan under 1920-talet under stumfilmseran och eskalerade på 30-talet. I Stockholm visades reklamsnuttar i slutet av filmerna under epitetet “skämt och allvar”, och det dröjde inte länge innan de producerades med ljud. Klassiker som Cloetta, Stomatol och Barnängen formade vaggan för svensk reklamfilm. Nuförtiden är informationsfilmer lika utvecklade som rena spelfilmer. Det finns mängder av sätt att få ut information snabbt som en film. Exempelvis har företagsfilm blivit populärt där animationer visar ett budskap på ett konkret och enkelt vis. Genom att vara tydlig kan stora mängder information nå ut utan krusiduller.

Utan krusiduller

Reklamfilmer spelar idag en viktig roll i vårt samhälle. Tack vare den får vi konkurrensutsatta varor och tjänster. Den möjliggör för informationsutbyte och inte minst skapar den emellanåt debatt och diskussioner. Den som skapar en produkt har egentligen ingenting, om ingen vet om att den existerar. Det här vet de stora företagen. Men en reklamfilm kan inte heller bara vara platt och tråkig, då riskerar det hela att baktända. Människor skrattar åt produkten och tycker den är löjlig och onödig. Det här kan man också använda som reklamskapare. Det faktum att människor pratar om en produkt, gör att informationen om den sprids. Men reklamfilm kan även vara vacker, ja nästan episkt vacker. Ta en titt på reklamfilmen av Volvo trucks, Epic Split, där Jean-Claude Van Damme går ned i spagat mellan två lastbilar, på väg mot solnedgången. Det låter nästan som en dröm. Men så kan en reklamfilm också vara.

De bästa svenskproducerade reklamfilmerna

Det finns mängder av bra reklamfilmer som producerats i Sverige. En av de bästa är ovan nämnda Epic Split, som många experter håller som en av de bästa någonsin producerad. I Sverige kommer många reklamfilmer ända in i hjärtat hos konsumenterna. En av de mer uppmärksammade har varit reklamfilmen om Ica-medarbetarna, som pågått i tjugo års tid.