Dramafilm

 

Dramagenren är egentligen ganska bred, eftersom det finns ett stort antal subgenrer. Generellt sett får man dock se ett Drama som en dramatisering av någonting, Detta är sällan skämtsamma skådespel, trots att det finns en subgenre som benämns “dramakomedi”. Rena dramafilmer är dock allvarliga i sin karaktär och kan handla om allt mellan himmel och jord.

Historiskt drama

Populärt i filmens värld är att berätta världshistorien genom film, både genom hela TV-serier och långfilmer. Det ser vi exempel på genom otaliga serier som visas på bland annat Netflix, men också riktigt episka spelfilmer. Trots allt är historiska händelser tacksamma att göra film på, eftersom grundmanuset redan är gjort. Dock är det förstås en utmaning att berätta historien på ett bra sätt, som verkligen engagerar tittaren. Sedan ska handlingen förstås vara historiskt korrekt och miljöerna runt omkring måste vara autentiska. Populärt är att göra filmer om olika krig som utkämpats genom åren – och då särskilt andra världskriget, som ligger hyfsat i nutid och är därmed väldokumenterat.

En subgenre inom de historiska dramafilmerna som är väldigt populär är de så kallade kostymdramerna. Dessa utspelar sig ofta fram till tiden runt 1:a världskriget och är vanliga som TV-serier; särskilt omtyckta är här brittiska serierna Downton Abbey och Mr Selfridge.

Övriga dramafilmer

Som redan nämnts kan dramafilmerna handla om allt möjligt. Det kan handla om ett rättsfall i en domstol, en sjuk persons sista tid i livet, ett relationsdrama som utspelar sig mellan olika familjemedlemmar och en biografi som handlar om någon känd person. Det viktiga hos en dramafilm är att den ska bidra med en viss symbolik och att den ska förmedla en viss känsla till sin publik. Filmen vill i de flesta fall berätta något och det är inte alltid så uppenbart vad det är. Många filmskapare arbetar med liknelser, metaforer, när de gör sina filmer. En film kan med andra ord vara en förklädnad för något annat och inte sällan är det något politiskt budskap.

Dock är det med film som med all annan konst, att det sitter i betraktarens öga. Betydelsen av en film för en person kanske inte är lika för en annan. Huvudsaken är att filmen angår betraktaren på något sätt och att den berör; först då har filmskaparen lyckats med sitt uppdrag.